En vandring i solen


Jag har varit söderöver ett tag och solat, badat och dag in och dag ut tittat på spansk tv. En sak som uppmärksammats är den omfattande folkliga manifestationen 15m moviment-Los Indignados. på Plaza España i Palma (Mallorca) tittade jag närmare på den. På torget står en riddarstaty av Jaume I och jag blev förvånad när jag såg att han förde den isländska fanan som banér.

 

Men förklaringen är att Los Indignados (de upprörda) döpt om platsen till Plaza de Islandia och placerat fanan hos kung Jaume.
Troligen något som de styrande ska uppfatta som stötande?

Sedan den 15 maj har demonstranter campat på plazan och protesterat mot den "politiska klassen" och krävt mer demokrati.
Man är kritisk till den höga arbetslösheten, korruptionen och bankerna och de stora partiernas makt.
Aktionen startade i Madrid och har spritt sig till flera andra platser.
Rörelsen verkar att vara välorganiserad.
Det har ibland hettat till ordentligt. Politiker och statsanställda har attackerats och hindrats från att komma in på sina arbetsplatser.

Swedes in Spain (blogg)  Democracia Real Ya Mallorca (Facebook)


Så till Grekland. Där har jag dock inte varit.
Trots att EU försöker att stötta, särskilt ekonomiskt, så är grekerna missnöjda och ilskna på EU. När de nu ska dra åt svångremmen och även själva bidra till en lösning på krisen, så är det botten. Nej, ut och gapa och strejka. Jag har inget principiellt mot manifestationer och strejker, men de skall komma i rätt tid.
Grekland verkar, något överraskande, att vara en bananrepublik.
Ingen ordning, mutor, korruption och låg moral.

Dagens Nyheter Svenska Dagbladet Dagens Industri Aftonbladet

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0