Politik och politiskt inflytande

Sveriges Radio publicerar i dag en undersökning vars syfte varit att ta reda på hur de politiska partierna ämnar förhålla sig till SD (Sverigedemokraterna) efter valet i september. Om SD skulle få många mandat kan de få en vågmästarroll i en del kommuner. Cirka 1200 lokala partiledare har svarat på enkäten, en majoritet kan tänka sig att samarbeta över blockgränserna för att stänga ute SD.

I en intervju i Sveriges Radio, säger SD´s ledare i Mölndal,
Michael Andersson bland annat:

"Vi driver ju alla frågor. Folk fokuserar mest på vår invandrarpolitik, men tittar vi på den andra politiken så är vi som vilket parti som helst. Jag tycker det är fantastiskt att Socialdemokraterna och Moderaterna ens kan tänka sig tanken att samarbeta med varandra".

Min kommentar till detta är:

I Mölndal har SD (fyra mandat) inte drivit någon politik. De har sällan varit fulltaliga vid kommunfullmäktiges sammanträden, deltar inte i debatter, skrivit ett par "ofarliga" motioner, inte varit aktiva i budgetdebatten i fullmäktige eller haft någon synpunkt på budgeten.
Nej, någon politik driver man inte.
P.s. nu kommer jag ihåg att de till kommande sammanträdet i kommunfullmäktige, ställt en fråga angående en överenskommelse med migrationsverket om mottagandet av flyktingar och andra skyddsbehövande.

För Folkpartiets del är det så, att vi kan tänka oss att samarbeta med de partier, som delar våra liberala grundvärderingar och politik.
Slutsatsen blir, att SD inte är ett tänkbart samarbetsparti.

Göteborgsposten Expressen Politikerbloggen

Folkpartiet

Kommentarer
Postat av: Mopsi

Jag vill föreslå ett experiment. Se till 1938 års anda och kompromissen, som blev grunden för Sveriges relativa välstånd och politiska stabilitet.



Står vi i olika hörn med heliga värdegrunder och ovilja att förhandla så återstår blott vapnen eller knytnävarna.



Jag vill det ej, men den som deklarerar sig vara min fiende, är det min rätt att bekämpa.



Bästa hälsningar,



Stellan

2010-05-17 @ 18:03:23
URL: http://mopsen.wordpress.com
Postat av: bloggare på icedaniel.se

Om soosar och moderater sammarbetar i kommuner, så är det risk att väljarna inte upplever att det existerar någon opposition. Då kan SD själva ta på sig den rollen.

2010-05-18 @ 00:31:58
URL: http://www.icedaniel.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0