När man bränner böcker........

Jag måste kommentera det uppseendeväckande initiativet från pastor Holger Nilsson, Metodistkyrkan i Vetlanda. Han och flera andra fromma, har ilsknat till ordentligt på Jonas Gardell. I deras ögon en hädare.

Den som trodde att vi lämnat "the dark ages",  får notera att undantag finns.
Pastorn i Vetlanda har, enligt min mening, gjort en felaktig tolkning av "världens ljus" (John 8:12 Jesus talade åter till dem och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig skall inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." ...).
Pastorn vill med ett bokbål sprida ljus och använda Gardells böcker som bränsle. När tidningar reagerar och ställer frågor, säger han följande:" – Vi vill inte på något sätt förneka Gardell vad han har att säga, men vi förbehåller oss rätten att säga emot, säger Bengt Isaksson, pastor för Metodistkyrkan i Vetlanda."


Men vänta nu lite, det är något fel i resonemanget. Om man bränner det någon har skrivit, åsikter och tankar, så är väl handlingen det ultimata sättet att förneka, förhindra den människan från att säga det han vill.
Uttrycka sin åsikt.


Det är märkligt att pastorerna tycks sakna förtänksamhet - har man ingen vetskap om t.ex. nazisterna bokbål. Förstår man inte symboliken - det otäcka i sitt initiativ?

Dagens Nyheter Aftonbladet Dagen Göteborgsposten

Folkpartiet

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0