Bör skolhälsovården förändras?

Jag minns min gamla skola. Min kära flickskola. Jag kommer särskilt ihåg när vi satt halvt avklädda och huttrande i skolläkarens väntrum. Skolläkaren var där någon gång och lyssnade på hjärta och lungor. Skärmbildsbussen kom vid något tillfälle.
Någon skolsköterska har jag faktiskt inget minne av. Inte heller ungdomsproblem.

Men åter till nutid.
Många undersökningar bland elever visar, år efter år, att särskilt flickorna mår dåligt. Verkligheten är mycket pressande för många ungdomar, orsakerna är flera och komplexa. Symptomen är mer av psykisk karaktär, inte fysisk.

Om man ser på skolhälsovårdens basprogram, så är focus huvudsakligen på det fysika. Man genomför vaccinationsprogram, längd- och viktkontroll och vid särskilt behov sker kontakt med läkare. Men att svara upp mot ungdomars mest angelägna behov är svårt för skolhälsovården.
Bland annat vaccinationsprogrammen binder upp skolsköterskorna.
Inte minst de senaste massvaccinationerna vad gäller livmoderhalscancer och svininfluensa. Naturligtvis är dessa insatser mycket viktiga, men frågan är om man skulle kunna organisera om skolhälsovården så att den kan ägna mer tid åt ungdomarnas behov.

Jag blev glatt överraskad när jag nyligen stötte på en artikel skriven av skolöverläkaren Nils Lundin, Helsingborg.
Han menar att regioner och landsting bör ta över ”skolvaccineringar”. Då skulle  skolhälsovården kunna fokusera på ett av sina viktigaste uppdrag i den framtida elevhälsan – elevernas arbetsmiljö!

Folkpartiet anser att skolhälsovården behöver förstärkas. Särskilt vad gäller skolsköterskor, men även kuratorer och psykologer.
Alla barn ska ha tillgång till en bra skolhälsovård, oavsett var de bor. Folkpartiets barnpolitiska program

Strukturerat Kvalitetsarbete för Svensk Skolhälsovård (pdf)

Socialdepartementet-utredningsuppdrag-vaccinationsprogram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0