Betyg ger tydligare besked


I Den nya skollagen – för kunskap, valfrihet och trygghet (prop. 2009/10:165) förtydligas det, att i all utbildning och annan verksamhet som rör barn, ska barnets bästa vara utgångspunkt (1 kap. 10 §).
Alla barns och elevers utveckling och lärande ska främjas.

Regeringen föreslår i dag, utbildningsminister Jan Björklund, att det första betyget ges i åk 6, inte i åk 8 som idag.
Betyg är ett vertyg för kunskapsuppföljning och handlar om att synliggöra. De bidrar till att tidigt upptäcka kunskapsbrister och utvecklingsområden. Skolan kan därmed tidigt sätta in de nödvändiga åtgärderna och eleven får en rimlig chans att komma i fatt.


I skolan sker s.k. utvecklingssamtal och en individuell utvecklingsplan ska upprättas för varje elev. Det är bra.
Men för många elever och föräldrar är informationen otydlig och man tar den inte på allvar, förrän den finns på pränt i form av ett betyg.

Jag tror att en individuell utvecklingplan tillsammans med betyg, kommer att ge eleven bättre förutsättningar att förstå vad han eller hon behöver utveckla, och på så sätt göra framsteg.

Tidigare betyg välkomnas av elever och föräldrar.

Göteborgsposten Dagens Nyheter Aftonbladet GP







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0