Nu har S flippat ut


Jag har läst en artikel i DN där Iilja Batljan och Carin Jämtin lansera socialdemokraternas svar på regeringens RUT. "Kollektiva vardagstjänster" kallas socialdemokraternas snilleblixt. Så utomordentligt fånigt, jag blir generad trots att jag är helt oskyldig. Och det är inte "vem-som-helst" som kläcker ur sig strategin, som skall ge Stockholmarna ett rikare liv.  En är landstingsråd och den andra är borgarråd. Som boende på Sveriges framsida, får jag ändå tacksamt konstatera, att det hela tycks vara ett Stockholmproblem.


Tänk vilka maffiga tunnelbanestationer det blir. Stora matbutiker med kylrum samt tvätterier; men jag undrar hur det går att transportera hem allt. Ska man handla mycket, så är det väl bäst att bara tvätta lite underkläder. Nästa gång blir det rejält med sänglinne och då får man nöja sig med lätta matvaror, såsom nudlar och hårt bröd. En shoppingvagn storlek xl bör inköpas. Medan man jobbar inhyses den i något kollektivt skåp på stationen.
Dagis och parkeringsplatser grupperas runt stationerna.

Blir det väldigt många trafikrörelser på en relativt liten yta? Hur många affärer och dagis kommer att läggas ner, då denna nyordning införs? Vad kostar det? Vem ska betala? Statliga subventioner?

Det här tokiga förslaget kan platsa i ett kommunistiskt samhälle, och ligger i linje med Lars Ohly´s förslag om att föräldrar ska kunna köpa och ta hem färdiglagad mat i förskolan eller skolan. Detta förutsätter en helt annan ordning i samhället.

Svenska Dagbladet Expressen Aftonbladet Ledarbloggen SvD Politikerbloggen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0