Svensk skola och ledarskapets betydelse

I dag presenterar Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) rapporten Aktuellt om Skola och förskola 2010. Den visar att förbättringar har skett och att den svenska skolan i stort sett är bra. Särskilt framhålls förskolan, som kännetecknas av snabb utvecklingstakt och hög kvalitet. I grundskolan når allt fler elever målen och inom gymnasieskolan ges fler slutbetyg än tidigare och allt fler elever blir behöriga till universitet och högskola. Andelen elever med icke godkända betyg i kärnämnena minskar.

Men det finns problem.

Drygt var tionde niondeklassare är obehörig till gymnasiet, d.v.s. saknar godkänt betyg i svenska, engelska och matematik. Den siffran har varit oförändrad i snart tio år.
Kunskaps­skillnaderna mellan flickor och pojkar består år från år.
Pojkar presterar sämre än flickor.
Skolan lyckas inte med att kompensera för de sämre förutsättningar som vissa elever har.

Bland  gymnasieeleverna ses försämrade kunskaper i matematik och fysik, i förhållande till andra länder.

Hur kan förbättringar ske, vad kännetecknar framgångrika skolor/kommuner?


Exempel på framgångsfaktorer är:
Kompetenta lärare
Höga förväntningar

Rapporten visar att bra ledarskap är den gemensamma framgångsfaktorn:
I ett bra ledarskap ingår att arbeta för att utveckla och använda den kompetens som finns i hela organisationen, liksom att skapa förtroendefulla relationer och att följa upp verksamhetens resultat.
Detta gäller för såväl politiker, ledande tjänstemän som rektorer.

När rektors ledarskap sätts i relation till skolans framgång, visar det sig att rektorerna vid de framgångsrika skolorna tar ett större ansvar för sitt läroplansuppdrag och pedagogiska ledarskap.


Alltså:
- Tydlig rollfördelning och förtroende politiker - tjänstemän
- Politiskt ansvar för resultaten
- Långsiktighet avseende mål och strategier
- Aktiv förvaltningschef som ger rektor förutsättning att leda
- Rektorer som tar och vill ta ett pedagogiskt ledarskap
- Rektorer som fokuserar på läroplansuppdraget

Det är dags att sikta högre.

SKL´s rapport Skolporten

Folkpartiets utbildningspolitiska program Utbildningsdep. Ny rektorsutbildning GP

Kommentarer
Postat av: Föräldraaktion 290/29

Bloggmeddelande

Södertäljeföräldrar reagerar och agerar:

Våra barn har rätt till en likvärdig skola!



Föräldrar i Södertälje reagerar på 10 års bottennoteringar i Lärarnas Riksförbunds jämförelse av Sveriges kommuners skolverksamhet och agerar. Föräldraaktion 290 29 bildas med målet att få en åtgärdsplan som en fast punkt på Södertälje kommunstyrelses dagordning. Åtgärdsplanen ska leda till att:



1. Skolbarnen i Södertälje ska ha en elevpeng i nivå med topp 5 i landet



2. Södertälje kommun ska rankas bland de 29 bästa av Sveriges skolor i Lärarnas Riksförbunds jämförelse.







- Lärarnas Riksförbund rankade Södertälje skolor på plats 290 i år och resultaten i Södertäljes skolor talar sitt tydliga språk. Det är dags att agera, säger Patrik Arldén, förälder och bland annat delaktig i Föräldraaktionens Faktagrupp som samlar in statistik om hur Södertäljes skolverksamhet ser ut i förhållande till andra kommuner och tidigare år.



Entydig statistik

Elevernas resultat har försämrats under den senaste 10-års perioden.



· Drygt 40 procent av Södertäljes elever går ut grundskolan utan att klara målen.



· Andel elever som saknar betyg i samtliga ämnen ökar kontinuerligt och är nu över 3 procent



· Elever behöriga till nationella program minskar kontinuerligt, idag är endast 78 procent behöriga att söka till nationella program, att jämföra med riksgenomsnittet på 88 procent. Kan också jämföras med 1999 då 84 procent av Södertäljeeleverna var behöriga.



- ”Lärarna måste trolla med knäna”, fortsätter Patrik Arldén, ”för trots försämrade elevresultat och högt och därtill ökande elevantal med särskilda behov, minskar lärartätheten. Det är 12,8 elever per lärare i hela grundskoleverksamheten. Det motsvarar plats 247 av 290 i Sverige.”



Kommunen tar hand om en hög andel elever med särskilda behov



Föräldraaktionen menar att Södertälje har under lång tid tagit ett stort ansvar för Sveriges mottagande av nyanlända svenskar utan att få adekvat kompensation för detta.



- Under en tid kom motsvarande en hel skolklass med nyanlända barn varje månad till Södertälje och skulle beredas plats. Wasaskolan har nu 98 procent elever med invandrarbakgrund. De nyanlända skolbarnen får dubbel skolpeng under två år – sedan förväntas de klara av skolan lika bra som alla andra! Barnen kommer inte sällan från splittrade familjer, har krigsupplevelser, sämre hälsa, sämre språk med mera och de koncentreras till särskilda skolor utan motsvarande insatser. Dubbel skolpeng under två år, räcker inte långt, berättar Sarah Moussa i Föräldraaktionens informations- och mediagrupp.



Södertälje bidrar med 17 procent till Sveriges handelsnetto – vad får vi tillbaka?



- Södertäljes företag bidrar med 17 procent till Sveriges handelsnetto. Vad får vi tillbaka? Ska vi i framtiden ha kvar dessa livskraftiga företag – behöver barnen få gedigna konkurrenskraftiga kunskaper. Vi kan dra nytta av vår multikulturella prägel. Vi har redan valts till Sveriges mest kreativa stad av Handelshögskolan i Göteborg. Låt oss se till att detta också blir en långsiktig verklighet, säger Carina Runow en av initiativtagarna till aktionen och fortsätter ”Vi uppmanar alla som bryr sig om Södertäljes framtida utveckling att delta! Det är snart val!”



Föräldraaktion 290 29 agerar



I många debatter efterfrågas föräldrarnas engagemang, men det verkar det inte råda brist på i Södertälje. Föräldraaktion 290 29 agerar:



- organiserar en politikerdebatt i Södertälje Stadshus 27 maj kl 18:30



- finns på Gågatan i Södertälje 24-28 maj



- samlar in namnlistor digitalt och fysiskt



- finns på Facebook



- arbetar aktivt för att få upp ämnet på den politiska agendan



- samarbetar med lärare, elever och skolor i Södertälje







Föräldraaktionen vill:



· Att regeringen tar ansvar och ser till att vi får adekvat kompensation för barn som inte har samma förutsättningar som infödda svenskar i skolan



· Att Södertäljes politiker gör en gemensam utvecklingsplan för den kommunala skolan, över alla partigränser och sätter en vision där vi lyfter oss från bottennoteringen 290 i LRs ranking. Denna plan ska följas upp på samtliga kommunstyrelsens möten.



· Att Södertäljeföräldrar fortsätter att engagera sig i våra barns skolgång, det är grunden för så mycket de ska göra senare i livet – de är värda vuxenvärldens allra bästa förmåga

-------------------------------------------------

Föräldraaktion 290/29 startades under våren och bygger på frivilligt engagemang från föräldrar från alla skolor i Södertälje. Våra mål är att:



1. Skolbarnen i Södertälje ska ha en elevpeng i nivå med topp 5 i landet



2. Södertälje kommun ska rankas bland de 29 bästa av Sveriges skolor i LR’s jämförelse



3. Skolan ska finnas som fast punkt på kommunstyrelsens dagordning: åtgärdsplan med konkreta åtgärder ska följas upp vid varje möte och status stämmas av



För mer information om Föräldraaktion 290 29 www.foraldraaktion.nu,



Namninsamling sker fysiskt och på http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=4485

2010-05-12 @ 15:45:27
URL: http://www.foraldraaktion.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0