Kärlek och monarki

Äntligen, Victoria och Daniel. Det är väl bra att de nu har förlovat sig. Självklart ska kärlek vara grunden för att leva tillsammans i ett äktenskap. Grattis!
Men en bisarr debatt, om olika sorters människor har blossat upp. En gemål med rött blod! Som späder ut det kungliga. Hur skall detta sluta, jo med döden för monarkin.
Nu tar jag mig för pannan.
Monarkin är en anakronism. Orimligt förlegad. Men monarkin har svårt för att avskaffa sig själv. I demokratin Sverige är det folket, representerat av riksdagen, som fattar beslut härom. Jag vill att Sverige skall vara en republik, men jag inser att det blir en svår uppgift att konstruera densamma. Ute i världen finns det en massa dåliga exempel. Tänk om........jag känner mig lätt opasslig när jag ser en konstruktion, där någon gammal politiker förpassat till den sista instansen. Presidentposten! Om vi hade haft republik och socialdemokraterna vunnit valet 2006. Pär Nuder, Göran Persson eller Thomas Östros...........hemska tanke. 



Aftonbladet    Dagens Nyheter    Svenska Dagbladet

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0