Sommarkompott - extra fyllig blogg

Sommaren är här - varm, doftande och förtjusande - kall, regnig och frustrerande.
Växtligheten vet inga gränser, inte heller människorna. Jag tillhör Maskrosens Vänner och välkomnar de gula blommorna som poppar upp. Fjärilar, fåglar och igelkottar ska trivas. Jag ryser när jag ser neurotiska trädgårdar, de tuktade och noppade. 
I vårt hem har vi BÖCKER, mycket böcker. Häromdagen flyttade jag på några och fann mitt gamla herbarium. Detta tillkom på den gamla goda tiden, då många flickor gick i flickskola.
Rektorn i min flickskola var en kvinnlig icke prästvigd teolog, i trapphusen var det fullt av fåglar (uppstoppade) och vi hade lektioner på lördagarna.
Mitt herbarium upprättades i samråd med min biologilärare, vi flickor tyckte att han var lite skum då han alltid bar samma slips. Jag väckte han intresse, när jag meddelade att jag sett en ringtrast i trädgården där hemma.

Jag pressade många växter till mitt herbarium, även en del ogräs.
Växterna ja, de s.k. ogräsen är bra att ha, maskrosen kan man göra roliga grejer av och späda nässlor kan bli delikat soppa.
Och se där, nu fick jag mitt liberala instick.
Nässlan är faktiskt den första växt som kan förknippas med svensk liberalism.
Det latinska namnet på nässlan är Forskohlea tenacissima. Den är uppkallad efter Linnés lärjunge Peter Forskål. Han hade liberala tankar och kämpade mot censur och för yttrande- och tryckfrihet. Tenacissima betyder ståndaktig. Nu kommer övergången till FRA (finurligt eller hur?)

FRA dyker upp 1938. Som fristående spaningsorganisation startar den sin verksamhet 1 juli 1942. Organisationen utgjordes av många spaningsstationer spridda över landet, men de flesta låg i Stockholmsområdet.
En av medarbetarna var professorn i matematik i Uppsala, Arne Beurling.
Han forcerade den tyska krypteringsmaskinen G-skrivaren (tyska Geheimschreiber), vilket medförde att tyskarnas telegramtrafik blev lättläst.
Mitt boktips till den intresserade: "Svenska kryptobedrifter" av Bengt Beckman.

Så FRA-lagen. Jag håller nu på att läsa in den och går även igenom en massa åsikter, som presenterats i olika media. Jag återkommer lite längre fram med tankar och åsikter. 
                                                            

Dagen Nyheter

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0