Mona och Fredrik möttes i samtal

Så här glada och avspända, som på bilden, var de inte i gårdagens debatt i "Agenda". Fredrik och Mona. Jag hade sett fram emot en debatt, men det blev väl mer ett samtal. Inget fel i det, men något segt. Mona var nervös, inte konstigt med alla förväntningar på henne. Lågmäld och självkritisk. Hon är verkligen en kontrast till Pär Nuder.
Och Fredrik en kontrast mot Göran P. Fredrik statsmannamässig, korrekt och med vett att uppföra sig mot kvinnor.image69

Jag tycker inte att samtalet var så givande.
Motpolerna, minskad skatt/höjd skatt och mindre bidrag/mer bidrag, var ju tydliga.

Mona införde ett nytt kunskapsbegrepp: samarbeta, diskutera och bekämpa rasism. 
Det är väl inte brist på detta, som gör att elever inte kan läsa, inte förstår vad de läser eller har en alldeles för låg läshastighet?

Jag saknar en djupare diskussion av vissa frågeställningar. T.ex. IV-programmet på gymnasiet och Vuxenutbildningen.

IV-programmet har blivit det största programmet på gymnasiet, varför blev det så och vad skall vi göra åt det? Vuxenutbildningen kan inte ta emot alla, som missat grundskolan och gymnasiet. Det var inte tänkt att vuxenutbildningen skulle bli en plats, där man skulle vara för att man inte visste var man annars skulle vara. Missförstå mig inte, vuxenutbildningen har varit mycket värdefull får många människor och för samhället.

Den är nödvändig för att det s.k. livslånga lärandet skall fungera i praktiken. Jag anser att alla som vill förkovra sig, har rätt att göra det. Vill man läsa upp betyg eller skaffa nya betyg, ser jag det som en vinst för alla. En språngbräda till en yrkesutbildning och anställning. Det är bra. Men vid någon tidpunkt gick det snett. Vuxenutbildningen blev en arbetsmarknadspolitisk åtgärd, där eleven kunde gå termin efter termin utan att klara studierna. Den som fick IG, kunde gå om. Arbetsförmedlingen betalade. 

De olika utbildningsinstitutionerna kvalitetsförsämrades under s-regeringen. Nu har Alliansregeringen påbörjat ett stort förändringsarbete som tar tid. Och det behövs att vi samarbetar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0