Svärmor har återvänt från Kontinenten


Klicka och se en förstoring av bilden

Sannerligen, svärmor är åter på svensk jord. Nästan med en gång tvingas jag att förhålla mig till en svensk katastrof. Sverige håller andan. "Allsång på Skansen" kunde inte ses av en betydande del av befolkningen.
TV-nätet blev utslaget av någon anledning. (Vad annars?).
Nu var goda råd dyra och SVT köpte uppenbarligen ett. Inspelningen skall snabbredigeras och sändas i repris i kväll. Hoppas att denna åtgärd är tillräcklig för att hindrar en svensk kollaps. Man bävar.
Ja, nu tillät jag mig att vara lite skämtsam. Men skämt åsido, så har jag nyligen under min kontinentala sejour, blivit bekant med katastrofer

Särskilt två, som inträffade i juli, vill jag kommentera:
Bränderna på Kanarieöarna och strömavbrottet i Barcelona. Dessa dominerade de spanska mediernas nyhetsrapportering.
Kanarieöarna består av sju öar. De öar som eldhärjades var Gran Canaria, Tenerife, La Gomera och La Palma. De två första drabbades mycket svårt och man betecknar det inträffade som en gigantisk miljökatastrof. Flora och fauna som är unik för Kanarieöarna, är allvarligt skadad.  Markytor motsvarande 35000 fotbollsplaner är ödelagda. 14000 innvånare fick evakueras, på Tenerife blev drygt 900 hem ödelagda. Orsaken till eldstormen på Gran Canaria är fastställd. Det var en trettiosjuårig skogvaktare, arg för att han förlorat jobbet, som tände på. Han sitter nu i tryggt förvar i ett fängelse.
De populära turistorterna var aldrig hotade, läste jag i en svensk tidning. Det var ju skönt.

Barcelona är Spaniens näst största stad, med 1,6 miljoner invånare. 300.000 elabonenter drabbades av ett massivt strömavbrott den 23 juli. Många verksamheter var tvungna att stänga. Tre tunnelbanelinjer, trafikljus och gatubelysning ur funktion liksom luftkonditionering och kyldiskar. Det rådde kaos i Barcelona. I tre dagar var staden mer eller mindre utan ström. Invånarna gick ut på gatorna och trummade på kastruller, blåste i visselpipor och ropade ut sin vrede mot elbolaget Fecsa-Endesa. Orsaken till strömavbrottet var en trasig kabel, som utlöste en kedjereaktion av transformatorbränder. Troligen är brister i underhållet av transformatorstationerna grunden. 
Den spanska infrastrukturen är inte så stabil som vår, det har jag konstaterat flera gånger.

Men jag gillar Spanien, solen, havet, människorna och livsstilen. El Pais skriver att hotellnäringen planerar att bygga 49 nya hotell i Barcelona fram till 2011. Många ställer sig frågan: "Hur mycket turister tål Spanien?". Spanjorer demonstrerar mot exploateringen av landet. Jag delar deras oro, när jag ser de brittiska och tyska kolonierna. För länge sedan lär Tyskland ha frågat Spanien, om man inte kunde få köpa Mallorca! Svaret var NEJ.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0