Alliansens brist på känsla ger oppositionen övertag

Senaste Demoskopundersökningen visar en rejäl tillbakagång för Alliansen.
Särskilt tråkigt är det, att Folkpartiet minskar ytterligare och nu ligger på 5,2 procent.
Jag har i tidigare inlägg pekat på strategiska misstag, som jag anser att Alliansen gör.
Istället för att visa fingertoppskänsla, drämmer man till ordentligt. Det är fel strategi om man vill nå de uppsatta målen. Nu är sjukskrivning av utmattade och utbrända människor i focus. Från och med oktober månad har läkarkåren att förhålla sig till de nya riktlinjer som Socialstyrelsen utfärdar. Olika diagnoser får sjukskrivningstiden fixerad. Men att blir sjukskriven är inte självklart, utan som utbränd kan man nog jobba trots allt. Eventuellt med minskad arbetsbelastning.
Då undrar jag, vad menas med minskad arbetsbelastning?
Betyder det att undvika vissa arbetsuppgifter? I så fall vilka? Vilka arbetsuppgifter skall läkaren, undersköterskan, spårvagnsföraren, läraren eller restaurangpersonalen undvika? Fungerar arbetsplatsen då?
Eller betyder minskad arbetsbelastning, att man skall gå ner i arbetstid? Kan man försörja sig då, när man inte har någon sjukersättning.

Jag anser att regeringen angripit de höga sjukskrivningtalen, genom åtgärder i fel ordning.
Människor som hamnat i denna svåra situation, måste få ett bra bemötande. En korrekt diagnos och behandling. Och en adekvat rehabilitering. Ordentligt med resurser skall avsättas till detta. När vi har rätt och tillräckligt med åtgärder, då kan vi ta oss an frågeställningen om sjukskrivningens omfattning.

Jag förstår de människor, som i dagarna får sin ångest ytterligare förstärkt.














Dagens Nyheter

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0